16 mm film in de beste kwaliteit scannen
Het belangrijkste bij het digitaliseren van alle soorten smalfilms is de scanner die gebruikt wordt. Scanpaleis maakt gebruik van de HDS+ scanner van Filmfabriek. Naar onze mening de beste scanner op de markt.
De volgende formaten 16 mm kunnen wij met deze scanner digitaliseren:
- 16 mm film met optisch geluid
- 16 mm film met magnetisch geluid
- 16 mm film enkele perforatie
- 16 mm film dubbele perforatie
Bij ons kunt u ook terecht voor 8mm films en 9,5mm films.
Uw smalfilms kunnen worden omgezet in HD (1920×1080 pixels), 2K (2336×1752 pixels) of 4K (4096×3072 pixels) kwaliteit.
Om de beste resultaten te garanderen bij het digitaliseren van uw film, kan Scanpaleis als één van de weinige in Nederland Wetgate-scanning toepassen. Met deze geavanceerde techniek kan zelfs een beschadigde film worden hersteld tot een scherp en mooi eindproduct. Wetgate toepassen zorgt voor een (verticale) krasverwijdering van 90-95%. Het resultaat wordt zichtbaar mooier.
Smalfilm - 8mm - Dubbel 8 mm
Super 8 mm - Single 8 mm - 9.5 mm - 16 mm
Kwaliteit
HD 2K 4K
Smalfilm 1920x1080 MP4 2336x1752 MP4 4096x3072 MP4
8mm/Dubbel 8 €1,50 €2,25 €3,00
Super8/Single 8 €1,50 €2,25 €3,00
9.5 mm €3,00 €4,00 €5,00
16 mm €2,50 €3,50 €4,50
Wetgate toepassen alle formaten €0,75 per minuut extra.
- De vermelde tarieven digitaliseren zijn per minuut.
- Bij het digitaliseren van smalfilm heeft u altijd een vaste basisprijs per opdracht:
- 8mm basisprijs: €10,00
- 9,5mm & 16 mm basisprijs €15,00
- Opstartkosten per spoel 8mm, 9,5 mm & 16 mm: €1,50.
- Wetgate (kras/lijn reductie) scannen van smalfilm €0,75 toeslag per minuut.
- Opslag op DVD is mogelijk maar raden wij niet aan. De kosten hiervoor bedraagt €10,- per DVD.
- Reparatie gebroken smalfilm bij meer dan 10 breuken per opdracht €0,25 per las.
Opslag als MP4 bestand
In bijna alle gevallen worden de films omgezet naar een MP4 bestand en opgeslagen op een HDD (Hard Disk Drive), SSD (Solid State Drive) of USB-stick. Tevens kunnen we de bestanden delen via onze beveiligde QNAP (Quality Network Appliance Provider) NAS (Network Attached Storage) Server of verzenden via Wetransfer. Het voordeel van MP4 is dat dit formaat goed te bekijken en te bewerken is op bijvoorbeeld een Mac of een Windows PC. Dus ook op uw computer en in bijna alle gevallen op uw Smart TV. Ook andere formaten zijn bespreekbaar.
Smalfilm professioneel digitaliseren
Wij zijn gespecialiseerd in het digitaliseren van analoge filmarchieven voor particulieren, bedrijven, overheden en instellingen. Digitaliseer uw materiaal voor behoud in de toekomst. Bekijk hieronder het overzicht van de diverse formaten die wij voor u kunnen omzetten.
Hoe herken ik 16 mm film?
- De filmstrip is 16 mm breed
- De perforatie is afhankelijk van wel of geen geluid op de film.
- Op onderstaande foto’s zijn de verschillende film’s te zien.
Overzicht | |
---|---|
Welke smalfilm formaten digitaliseren wij? | |
![]() | 8mm |
![]() | Dubbel8 |
![]() | Super 8 |
![]() | Single 8 |
![]() | 9.5 mm |
![]() | 16 mm |
Over het formaat 16 mm film
16 mm-film is een formaat voor cinematografie, geïntroduceerd door Kodak in 1923 als een goedkoper amateuralternatief voor 35 mm-film. Een origineel verkoopargument was de beschikbaarheid van films die te koop of te huur waren in de Kodascope-bibliotheek. 16 mm-film heeft altijd op acetaat-veiligheidsfilm gestaan.
Geluid werd in 1930 door RCA toegevoegd (film voor geluidsgebruik werd slechts aan één kant geperforeerd om plaats te maken voor een optische of magnetische soundtrack), en kleur in 1935 met de introductie van Kodachrome.
Tegen de jaren dertig begon 16 mm-film zijn intrede te doen in de educatieve filmmarkt, en in de jaren na de Tweede Wereldoorlog was er een enorme uitbreiding van het professionele filmmaken voor de overheid en de industrie. Bij de televisieproductie werd ook gebruikgemaakt van 16 mm-film, vooral voor nieuwe bijeenkomsten en buitenopnames (in het VK werden de meeste buitentelevisiemateriaal opgenomen op 16 mm-film van de jaren 60 tot de jaren 90). De BBC speelde een grote rol in de ontwikkeling van het formaat en werkte in de jaren vijftig en zestig samen met Kodak om de films naar een professioneel niveau te brengen.
Thuis cinematografen verhuisden naar de kleinere formaten van 8 mm en Super 8 .
Super 16 is ontwikkeld in 1969 en heeft een groter beeldgebied en bredere aspectverhouding, maar dit gaat ten koste van de ruimte voor de soundtrack waardoor de film optisch of digitaal vergroot wordt op 35mm film voor projectie.